Al curs 2015-16 l'escola d'Educació Especial l'Arboç de la Fundació el Maresme vam estar premiats pel V concurs Nacional de Projectes en Tecnologia de Suport i Comunicació convocat per #ASPACEnet amb el projecte #ConRitmo.

fotografia de la façana de l'escola
Façana de l'escola.
Logo d'AspaceNET

Què és #ASPACEnet?

#ASPACEnet és un projecte que té com a missió millorar l'autonomia i la qualitat de vida de les persones amb paràlisi cerebral a través de la tecnologia i específicament les Tecnologies de Suport i els Sistemes Alternatius i Augmentatius de Comunicació.  

Vols saber-ne més? Visita http://aspacenet.aspace.org/.  

Objectiu del projecte #ConRitmo

El projecte #ConRitmo tenia com a objectiu que els usuaris participin en nous contextos com presentar-se als altres a partir de garrotins personalitzats, així com, compartir la creació musical amb les seves famílies, amics o membres de la societat en general.

A través d'aquest projecte preteníem augmentar les habilitats de comunicació i d'execució en les activitats de la vida diària dels usuaris i com a conseqüència millorar la percepció que té l'entorn sobre ell, incrementant la seva autonomia personal i autoestima.

La musicoterapeuta del centre, cantant un garrotin a una alumna
La musicoterapeuta del centre, cantant un garrotin a una alumna.

Què són els garrotins?

La glosa és tot tipus de cançó improvisada dels quals el ritme del garrotin n'és un d'ells. La tornada és sempre la mateixa i les estrofes es van improvisant.

Tornada:

Al garrotin, al garrotan,
de la vera vera vera de Sant Joan;
Al garrotin, al garrotan,
de la vera vera vera de Sant Joan.


Voleu saber-ne més sobre la glosa? Doncs a aquí us deixem un documental que en parla. I si voleu saber com sonen els garrotins aneu fins al minut 9:55!

Una mestra del centre ajudant a un alumne a compondre el seu garrotin
Una mestra del centre ajudant a un alumne a compondre el seu garrotin.

Quin va ser el premi del projecte #ConRitmo?

Un munt de material TIC per millorar la comunicació i el fer dels nostres alumnes.

Amb aquest material estem podent fer música, gravar, fotografiar, jugar, experimentar, crear, escollir, augmentar i gaudir de les experiències del dia a dia.

fotografia del material aconseguit gràcies al premi
Material aconseguit gràcies al premi.

Com vam aconseguir els objectius?

Aquest projecte es dividia en tres grans blocs:


Nen de l'escola gaudint del seu garrotin personalitzat.
Nen de l'escola gaudint del seu garrotin personalitzat.

#MePresentoAlMundoMundial

La primera gran etapa del projecte #ConRitmo la vam dur a terme a l'escola des de finals de setembre del 2015 i consistia en crear "garrotins" personalitzats per cada un dels alumnes, mestres,... de l'escola. Els alumnes amb els recursos comunicatius i l'ajuda de les tutores van treballar el contingut dels versos i amb l'Anna Losantos, musicoterapeuta del centre, li van posar la música i el ritme.  

Un cop enregistrats tots els "garrotins" de l'escola es va crear una presentació "Amida" per cada classe on es van incloure les cançons de tots els nens i nenes. D'aquesta manera els alumnes poden reproduir tots els "garrotins" que van treballar a l'aula.  




Alumna decidint el contingut de la lletra del seu garrotin.
Alumna decidint el contingut de la lletra del seu garrotin.
La musicoterapeuta i una mestra treballant i cantant un garrotin amb un alumne.
La musicoterapeuta i una mestra treballant i cantant un garrotin amb un alumne.
Compartint el garrotin d'un alumne cantant i ballant amb la seva classe.
Compartint el garrotin d'un alumne cantant i ballant amb la seva classe.
Mestra gaudint d'un garrotin personalitzat amb un alumne.
Gravant un garrotin personalitzat per tal de poder crear les presentacions Amida posteriorment.

Reunió amb els pares de l'escola
Presentació del projecte als pares.

#MiFamiliaMeCantaYMeEncanta

El segon bloc del projecte #ConRitmo anava dirigit a les famílies dels nens i nenes de l'escola i tenia com a objectiu que aquestes fessin vídeos dedicats als seus fills i que aquests poguessin reproduir-los de manera autònoma mitjançant presentacions Amida.  


Il·lustració garrotin.
Il·lustració de Marta Quella Font.
Logo qui organitza aquest concurs

ORGANITZACIÓ DEL CONCURS

El concurs #ElGarrotinMasMejor, organitzat per l'Escola d'E.E. l'Arboç, de la Fundació el Maresme va formar part del projecte #ConRitmo que es va dur a terme el curs 2015-16 a l'escola.

Logo qui organitza aquest concurs

OBJECTIU

L’objectiu d’aquest concurs era oferir un espai obert a tothom que potenciés la participació d’usuaris, famílies, professionals d’altres centres i persones en general, tot compartint experiències. Preteníem crear un espai on tots tinguéssim les mateixes oportunitats d’expressió i alhora incrementar l’autoestima i l’autonomia personal. L’objectiu d’aquest concurs era oferir un espai obert a tothom que potenciï la participació d’usuaris, famílies, professionals d’altres centres i persones en general , tot compartint experiències. Preteníem crear un espai on tots tinguéssim les mateixes oportunitats d’expressió i alhora incrementar l’autoestima i l’autonomia personal.

Logo dates

DATES

El concurs va estar obert del 20 de gener al 15 d’abril del 2016. El veredicte es va fer públic el 25 d’abril del 2016 en una gran gala que es va celebrar a l’escola l’Arboç.

Logo el jurat

EL JURAT

El jurat va estar composat per 8 alumnes del centre, 2 mestres, 2 familiars i 2 persones no vinculades al projecte.

Logo premis

PREMIS

Il·lustració garrotin.

El dilluns 25 d'abril del 2016 vam celebrar una gran gala d'entrega de premis a l'escola.

Els tres premis atorgats van ser:

  • 1r premi al Garrotin més divertit - Càmera de fotos i vídeo digital Sanyo 10Mpx - Alumnes de 4t de l'escola Argentona
  • 2n premi al Garrotin més divertit - Estació meteorològica digital - Escola Les Aigües de Mataró
  • 3r premi al Garrotin més divertit - Pen Drive 16GB - Berta Cases

Icones de freepik.com